Wat is kluisrekeningfraude?

Kluisrekeningfraude, waarvan de slachtoffers heel vaak senioren zijn, begint vaak met een phishingbericht dat cybercriminelen per e-mail, sms, Whatsapp of sociale media versturen.   

Dit bericht bevat een link die jou naar een valse website brengt waar wordt gevraagd om persoonlijke gegevens in te voeren, zoals je naam, telefoonnummer, (krediet)kaartnummer en persoonlijke bankcodes. 

Zodra je deze gegevens hebt ingevuld, kunnen de oplichters met hun frauduleuze handelingen beginnen: ze nemen contact met je op en doen zich voor als een medewerker van je bank en leggen uit dat er verdachte transacties op jouw rekening zijn verricht. Vaak slaat men deze stap waarbij men een phishing-bericht gebruikt ook over, en bellen ze jou gewoon op met heel veel overtuigingskracht. Ze zullen alles doen om je vertrouwen te winnen en zullen niet twijfelen om te verwijzen naar eerder uitgevoerde transacties.  

De oplichters zullen dan aanbieden om jouw geld over te maken naar een veilige rekening, namelijk de zogenaamde kluisrekening. Maar die rekening bestaat helemaal niet. En als je toch geld overmaakt naar deze valse ‘veilige rekening’, komt het terecht op de rekening van een geldezel.

Vanaf dan wordt het door jou overgemaakte bedrag doorgesluisd naar de rekening van de cybercriminelen.



Lees hier waar je alert voor moet zijn en hoe je je kan beschermen voor fraude/phishing. 

Ben je toch in de val bent gelopen? Bel dan onmiddellijk Card Stop  078 170 170, contacteer uw bank en dien een klacht in bij de politie.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Regio Turnhout via het contactformulier of telefonisch via 0800 25 101.